V závislosti na uspořádání lakovny, můžou být první částí filtrační obrany takzvané vzduchové filtry. Vzduchové filtry zachycují velké částice před tím, než vzduch dosáhne jednotky pro úpravu vzduchu, která vytváří stlačený vzduch do stříkací kabiny.
Do lakoven je k dispozici mnoho druhů vzduchových filtrů. Například papírové filtry, paintstrop filtry, předfiltry, stropní filtry, kapsové filtry, kazetové filtry, kompaktní filtry, vysokoteplotní filtry a mnoho dalších.
Při odstraňování problémů s prouděním vzduchu jsou vzduchové filtry to pravé řešení. Pokud se stane, že je v lakovně nedostatečný průtok vzduchu, tak mohou být vzduchové filtry špinavé nebo ucpané. Naopak při vysokém proudění vzduchu můžou být vzduchové filtry špatně umístěné. U vzduchových filtrů je v mnoha jednotkách umístěn hořák nebo chladící cívka přímo za systémem filtru, tudíž je potřeba, aby byly filtry dobře zajištěné a nedostaly se do kontaktu s tímto hořákem nebo cívkou.
Pouhým okem by se na tento problém nepřišlo, neboť pouze částice o velikosti 10 mikronů způsobí vadu na laku. Pro upřesnění je to asi 0,01 milimetrů. Právě proto, jsou vzduchové filtry tak důležité. Poskytují čistý, filtrovaný vzduch ve stříkací kabině, takže povlakování neobsahuje cizí částice, které by mohly kontaminovat barvu.
Typ stříkací kabiny také ovlivňuje požadovaný typ vzduchového filtru. U kabin s příčným průvanem jsou filtry často interně podporované polyesterovými panelovými filtry nebo propojenými panelovými filtry, které jsou typicky navrženy tak, aby byly instalovány bez použití jiného montážního materiálu, a zároveň tak vytvářely statické uložení bez úniku po aplikování do rámu. Obvyklým typem filtru používaného v kabinách je difuzní vložka, která umožňuje průchod vzduchu rovnoměrně po celé kabině a zajišťuje optimální podmínky pro aplikaci nátěru.